Saturday 15 June 2013

SOALAN2 DITANYA

Antara soalan2 yg ditanya :
(a) Sakit tak?

Jawapan saya : 


Tidak, ini kerana kaedah bekam darah sekarang ini menggunakan PEN BEKAM (bukan lagi pisau cukur/pisau belit). Tusukan yg dilakukan pada kulit oleh pen ini tersangat laju hingga membuatkan anda tidak sedar yg tusukan sedang berlaku pada kulit anda. Kaedah ini mirip kaedah blood test atau ujian kencing manis.

(b) Adakah selamat melakukan kaedah bekam darah yang encik buat ni?

Jawapan saya :
Ya, selamat. Ini kerana saya menggunakan lancet (jarum) pakai buang, iaitu setiap pelanggan akan diperuntukkan sebilah lancet/jarum baru. Semua peralatan saya akan melalui proses steril selama 15 minit menggunakan UV STERILIZER sebelum proses berbekam dijalankan.

(c) Berapa kerap kita perlu mendapatkan rawatan bekam darah?

Jawapan saya :
Bagi orang yg sihat, anda dianjurkan berbekam sebulan atau 2 bulan sekali. Dan bagi orang yg berpenyakit, anda dianjurkan berbekam 2 minggu sekali.

(d) Boleh terus memandu tak lepas berbekam, takut2 rasa pedih kat bahagian belakang badan

Jawapan saya :
Ya boleh. Seperti yg saya katakan tadi kaedah yg saya gunakan adalah PEN BEKAM bukan pisau cukur. Kesannya sedikit. Antara maklumbalas dari orang yg pernah berbekam menggunakan pisau cukur ialah pedih sangat dan gatal2 yg lama. Malah parutnya ambil masa yg lama untuk pulih.

(e) Ada pantang larang tak selepas berbekam

Jawapan saya :
Anda dianjurkan tidak boleh makan, mandi dan tidur selepas menjalani rawatan bekam. Untuk 2 jam berikutnya barulah anda boleh makan/tidur. Pesakit tidak digalakkan minum teh tarik, nescafe, milo dan sebagainya tetapi lebihkan minum air mineral/masak.

(f) Golongan mana yg tak boleh berbekam?

Jawapan saya :
Golongan yg fizikalnya terlalu lemah (cth-baru lepas kena strok, demam denggi-terlantar shj), orang tua uzur, penghidap kanser darah, penghidap tekanan darah rendah serius, penghidap penyakit kulit serius, wanita hamil/tengah period dan individu yang disahkan memiliki darah yang terlalu cair.

(g) Apa persiapan/tip sebelum berbekam?

Jawapan saya :
Dianjurkan berpuasa sehari sebelum temujanji bekam ataupun perut dalam keadaan kosong 2 jam sebelum berbekam.

(h) Kat muka boleh berbekam ke?
Jawapan saya :
Boleh juga untuk rawatan jerawat, resdung dan individu yg mengalami masalah mata silau.

Call/sms saya di 012-2247213 untuk temujanji dan rawatan.

Visit and like www.facebook.com/jombekamsunnah

Jika ada sebarang pertanyaan lain sila post di timeline saya yer. Sekian. Wassalam.

No comments:

Post a Comment