Wednesday 29 April 2020

PUASA DAN GOUT

Puasa dan Gout
Puasa merupakan suatu amalan detok yg bagus kepada tubuh badan kita. Kerana tubuh badan kita sudah terlalu lama bekerja. Tiba masa perlu direhatkan. Tapi dalam kita berpuasa adakalanya kita terkena juga serangan gout yg biasanya berpunca dari pemakanan kita sendiri. Antara makanan yg dikaitkan dengan peningkatan asid urik seperti :
Makanan tinggi protein seperti organ dalaman
kekacang berproses
gula putih
Selalu makan seafood
makanan lain seperti sardin, ikan bilis, bahan aditif
Untuk mengelakkan serangan akut gout, kita kena kawal pengambilan bahan2 makanan seperti diatas.
Untuk info
Gout kini merupakan satu penyakit yang semakin banyak menyerang rakyat Malaysia. Dikalangan rakan sekerja penyakit ini sudah menular dengan rancak dan paling ramai yang menghidapinya ialah kalangan lelaki berusia lebih 40an. Namun ada antara kes gout juga menyerang lelaki berusia awal 30an. Menurut NIH (National Institutes of Health in America), gout telah menyerang kira-kira 2.1 juta penduduk di Amerika dan kerap di hadapi oleh lelaki berusia antara 40 – 50. Ia jarang berlaku pada kanak-kanak-kanak dan remaja.
Apa sebenarnya penyakit gout? Gout ialah satu penyakit yang diakibatkan oleh peningkatan asid urik di dalam darah. Apabila tahap asid urik dalam darah ini terus meningkat, sebahagian asid urik ini akan membentuk “kristal asid urik” pada bahagian sendi-sendi dan ini akan menyebabkan sendi ini mengalami sakit, sukar di bergerak, pembengkakan dan inflamasi. Gout selalunya menyerang sendi pada ibu jari kaki seperti gambar.
Antara rawatan segera yg boleh dijalankan ke atas pesakit gout kaedah TCM ialah rawatan bekam, fashdu, herba dan homeopati. Jika pesakit hanya bergantung kepada pain killer, lebihan asid urik dalam darah yg tidak dikeluarkan, dikhuatiri akan memudaratkan lagi pesakit. Akhirnya pain killer tidak lagi memberi kesan.
In sya Allah dengan jalani terapi2 seperti diatas banyak membantu merawat sakit gout.
Rawatan gout yg ada disediakan oleh D'Hijrah Naturopathic Centre ialah seperti bekam dan homeopati.
Memandangkan rawatan bekam masih tidak dapat dijalankan ketika pandemik COVID-19 ini, kaedah homeopati in sya Allah banyak membantu.
Pelaburan serendah RM30 yg in sya Allah banyak membantu ketika 'emergency'. Klik link www.wasap.my/60122247213/NakHomeopati
Info lanjut boleh dilayari di laman web admin di
www.dhijrah.com.my
Semoga bermanfaat.

No comments:

Post a Comment